Select Page

Dificultat: fácil

Distància total: 11 kms.

Temps: 4 hores i 30 minuts

Introducció: Interessant excursió circular a la part alta, que ens porta a descobrir la curiosa roca foradada d’Arany. La part alta, coneguda com les Moletes, no tenen perspectiva panoràmica, ja que discorren pel mig del bosc. Les millors vistes, justament les podem gaudir durant la pujada al congost de la Belenguera i el seu entorn. Un curt tram coincidix amb el G.R.8.

Desnivell: 624 metres de pujada i 624 metres de baixada.
Punts d’aigua: No hi ha cap font en tota la ruta, per tant hem de dur l’aigua o el líquid necessari per a tota l’excursió.
Punts de referència: * Pàrquing del barranc de la Fenellassa. * Estrets de la Fenellassa * Pintures rupestres de la Fenellassa * Cova de la Dona * Pla de la Mina * Congost de la Belenguera * Roca Morera * Roca foradada d’Arany * Moletes d’Arany * Coll del Noguerer * Tossal del Tall Nou * Congost de la Belenguera * Pla de la Mina * Pàrquing del barranc de la Fenellassa.
Accés al punt de partida: Aparcament del barranc de la Fenellassa, al final de la pista de trànsit rodat permès (peatge d’entrada a l’estiu i caps de setmana), situat a la vall del Parrissal. Accessible en cotxe (primer, pista pavimentada i després, pista de terra en molt bon estat) des del mateix poble de Beseit. Cartell indicador.
Itinerari: km. 0,0 – Des de la zona de pàrquing i pícnic del barranc de la Fenellassa, seguim la pista que encara és ampla, i que discorre pel fons de la vall, en direcció sud. Una cadena impedix continuar amb el trànsit rodat de vehicles.

Km. 0,23 – La pista, força plana, presenta un túnel artificial excavat a la roca. Entrem en els Estrets de la Fenellassa.

Km. 0,4 – Pintures rupestres de la Fenellassa, situades a pocs metres a la nostra esquerra, a l’altre marge del riu, que podrem travessar gràcies a un pont. Hi ha cartell indicador i panell informatiu. Les pintures estan protegides per una reixa però són perfectament visibles. Visita obligatòria. Després seguirem per la pista principal situada al marge esquerre del riu, en direcció sud. Passem per un segon túnel.

Km. 0,7 – Cova de la Dona, situada tocant a la pista, a mà esquerra. Ben visible, hi ha cartell indicador.

Km. 0,8 – Pla de la Mina. Final de la pista. Prenem un corriol que neix a la nostra esquerra i que puja pel mig del bosc en diagonal, cap a l’est, pel marge dret del ‘Barranc de la faixa estreta’. Hi ha un cartell a l’inici que indica que vam començar el PR. A partir d’este punt, trobem les marques de pintura grogues i blanques.

Km. 1,4 – Bifurcació de camins. Deixem la part baixa del barranc i pugem en diagonal cap a la nostra dreta en direcció SO. Hi ha marques del PR.

Km. 1,6 – Tramuntem una aresta i ens situem al costat assolellat de la muntanya. Pujem cap a l’est per esta zona orientada al sud. Zigzaguegem. Hi ha marques de PR.

Km. 1,9 – Bifurcació. Seguim la senda ascendent de la nostra esquerra en direcció est. Hi ha marques del PR.

Km. 2,9 – Congost de la Belenguera, 1.045 metres. Fites. Travessem lo congost, però de seguida veurem un sender que neix a la dreta, passant pel costat de les ruïnes d’un corral antic i que reorienta els nostres passos cap al SSE. Hi ha marques de PR.

Km. 3,0- Bifurcació. Hi ha cartell indicador. Seguim per un camí amb forta pujada cap a la dreta, en direcció oest. Cal parar atenció en este punt, ja que és on hem d’anar a parar després del periple de la part superior de les Moletes.

Km. 3,1 – Trobem una bifurcació. Deixem lo camí més ample i seguim lo sender ascendent de la dreta. Hi ha marques de PR.

Km. 3,2 – Arribem a la part alta de l’aresta, al mig del bosc, però de seguida entrem de nou a la part boscosa situada a l’esquerra. Hi ha un camí que s’incorpora per la dreta. Seguim cap a l’esquerra en pujada moderada i constant cap al sud.

Km. 3,8 – Roca Morera. Som de nou a la part alta de l’aresta. Lo camí seguix primer cap a l’est i després gira de forma gradual cap al sud.

Km. 4,2 – Passem pel costat de la curiosa roca foradada d’Arany. És moment de fer una foto. Seguim lo camí ben marcat pel mig del bosc cap al SSE. Ara arriba un llarg tram pla, on la senda, ben marcada, discorre pel mig del bosc. Hi ha marques esporàdiques de PR: som a la part alta de les Moletes d’Arany, on la cota màxima ascendix als 1.242 metres. Tot i que no es veu la panoràmica a causa del bosc, lo fet que tot l’espai sigui molt pla i que no hi ha cap fita ni indicador del punt més alt, fa que sigui molt fàcil passar sense adonar-nos que som al punt culminant de la serra. Seguim lo camí marcat sempre cap al SE i després cap a l’est, moment en què comencem a perdre altura.

Km. 6,1 – Coll de Noguerer. Unió de camins. Hi ha cartell indicador. Trobem lo GR-8, que seguirem cap a la nostra esquerra, en direcció NNO. Hi ha un canvi radical d’orientació. Comencem a tancar el cercle de la part alta de l’excursió.

Km. 6,5 – Tossal del Tall Nou. Lo camí ample que anàvem seguint, s’estreny en passar per una aresta. Comencem a baixar per una senda en direcció nord. Hi ha marques de GR.

Km. 6,6 – Bifurcació. Hi ha cartell indicador. Abandonem lo GR (marques roges i blanques) i prenem lo camí descendent que hi ha a la nostra esquerra, que transita per una pista en desús ja molt perduda. De nou, trobem marques de PR (grogues i blanques). En poc temps, lo camí se situa a la part baixa del torrent, coincidint sovint amb la seua llera seca.

Km. 8,3 – Bifurcació. Seguim lo camí de la nostra esquerra. Hi ha marques de PR.

Km. 8,9 – Tornem a coincidir amb lo punt quilomètric 3,0, en les proximitats del congost de la Belenguera. A partir d’este punt, desfem lo camí que ja coneixem per ser el traçat inicial de l’excursió, descendint fins al Pla de la Mina i, des d’aquí, fins al punt de partida.

Km. 11,8 – Aparcament del barranc de la Fenellassa. Fi de l’excursió.

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario.

Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies
y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies