Descripció
Distància: 1,3 km (anada i tornada)
La pujada a l'ermita de Sant Rafel, a Ráfels, parteix de la zona alta del municipi. Cal prendre el carrer que condueix al cementiri.
La pujada és constant i forta, encara que la poca distància fa que el recorregut comporti poca dificultat. Al primer tram abunden antics terrenys de conreu, amb terrasses o bancals on encara són visibles restes d'olivera i ametller. Aviat ens endinsem en zones de pineda, carrasca i vegetació arbustiva.
A l'últim tram, els primers xiprers ens anuncien la imminència de l'ermita. En aquest punt, a uns 100 m a la dreta, podem observar una bassa de pedra, excavada a la mateixa roca, que antigament servia per proveir d'aigua l'ermità. L'ermita, dedicada a Sant Rafel, destaca per elements característics com una curiosa àrea sota porxo i columnes d'antiga i robusta factura. Hi ha molt bona vista des de l'ermita.

